#1000ungafeminister

Jag är feminist för att jag inte vill vara rädd mer när jag går hem sent på kvällen. För att jag är trött på att bli bedömd utifrån min kropp. För att jag inte för mitt liv kan förstå varför män tjänar mer pengar än kvinnor som arbetar med exakt samma saker. För att kvinnor i andra delar av världen inte ens får arbeta. För att jag när vi satt i ring på mellanstadiet satt med benen lite upphöjt över stolen när jag såg att min bästa kompis lår inte täckte lika stor del av sitsen som mina gjorde. För att när jag på högstadiet blev tagen på rumpan av en kille i klassen om och om igen och till sist skrek högt "MEN SLUTA TA MIG PÅ RÖVEN" blev tillsagd av en lärare att "säg inte röven, Sanna". För att hon när jag frågade om hon inte skulle säga till honom att sluta tafsa istället svarade att "killar styrs av hormoner". För att hon också viskade till mig sen att jag kanske faktiskt skulle ta det hela som en komplimang istället, han kanske rentav var kär i mig?! 

För att min eventuella framtida dotter ska kunna gå klädd hur fan hon vill och vara hur full som helst utan att någon endaste person tar sig friheten att gå över hennes gränser som hon och bara hon sätter. 

Därför, för att nämna några anledningar, är jag feminist. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0